Onderwerp : Huisregel: The Dying Factor
Auteur : Tom Gerrets
Datum : 28-03-2004
 


 

Huisregel: The Dying Factor

“Though every normal man would have given his last breath to the Gods minutes ago, the valiant fighter of Heironeous fought on. Blood was seeping in his eyes and his broken arm could barely lift the longsword, he carried on, as if his Very God guided his movements.”

Barbarians, Fighters en Paladins zijn geboren strijders en kunnen in dodelijke omstandigheden uit reserves putten die normale mensen niet bezitten. Hoewel het voor iedere class anders is waarom hij uit die reserves kan putten (voor een barbarian bijv. een dierlijke, innerlijke kracht en voor een paladin de devote toewijding aan zijn God en boven alles zijn God niet kunnen en willen beschamen), is het resultaat hetzelfde.

Al deze strijders zijn moeilijker buiten westen te krijgen en moeilijker te doden.

Disabled:

Hit points minder dan 0 maar meer of gelijk aan Constitutie bonus
Als de hits onder de nul raken maar niet lager dan de negatieve CON bonus, dan is een character disabled. (zie disabled in PHB voor de specs).

Dus : iemand met CON 17 (+3 con bonus) is disabled tussen 0 en ?3 hitpoints. Wanneer hij op ?4 of lager terecht komt is hij Dying (zie hieronder)

Dying:

Hit points minder dan CON bonus maar meer of gelijk aan CON score
Als een character op minder hits terecht komt dan zijn CON bonus dan is hij dying. Hij valt onmiddellijk bewusteloos en kan geen acties meer ondernemen.

Aan het eind van iedere ronde moet de strijder (inclusief de ronde waarin hij in de dying fase kwam) een d% gooien om te zien of hij in een stabiele toestand raakt. De kans om stabiel te raken is de CON score in procenten. Dus een vechter met CON 17 is dying wanneer hij tussen de ?4 en ?17 hits heeft en hij heeft iedere ronde 17% kans om stabiel te worden. Als deze roll mislukt, verliest hij 1 hitpoint.

Iemand kan met een heal check proberen om de stervende strijder stabiel te krijgen. De DC is 10+ het aantal negatieve hitpoints van de stervende. Dus iemand die op ?11 ligt, kan met een Heal check gestabiliseerd worden als deze een DC van 21 verslaat (DC 10+11).

Als een stervend character ook maar 1 hit aan healing krijgt is hij onmiddellijk stabiel.
Als een strijder zijn negatieve hits zijn CON score overtreffen is hij dood.

Dead:

Hit points minder dan de negatieve CON score


Bringing back the dead

Iemand terugbrengen uit het dodenrijk is een riskante onderneming die wel degelijk zijn tol eist.
Wanneer een character terug gebracht wordt, verliest hij sowieso een level EN 1 CON punt. (in de gebruikelijke regels alleen een level).

Tevens moet het character dat terug gehaald wordt uit het dodenrijk, een succesvolle FORT save gooien om te voorkomen dat hij een mental illness overhoudt aan de zware traumatische gebeurtenis. De DC is 15 plus 1 voor iedere week dat iemand dood is geweest, met een maximum van DC30.

Als deze save niet succesvol is, zal de DM ad random een mental illness toekennen, waarmee het character dan om zal moeten gaan.

 

 
All contents © copyright 2004. All rights reserved.