“Goton-Po; het gebruik van natuurlijke elementen om onzichtbaar te worden”
– Vijfde regel uit de leer der ninjitsu-
Er zijn een aantal condities die een gevecht beïnvloeden en met name de kans of je wel of niet door je belager wordt geraakt.
In dit stuk zet ik de regels rondom cover, concealment en tenslotte nog een aantal andere zaken rondom combat uiteen:
COVER
Cover, ofwel beschutting, betekent dat er zich een obstakel tussen jou en je belager bevindt, waardoor je fysiek moeilijker te raken bent. Effectief wordt door cover je AC verhoogd. Dekking zoeken achter een boom, een muur of zelfs een ander persoon biedt je een betere bescherming tegen aanvallen; met name tegen ranged attacks. Hoe groter de cover, des te hoger wordt de bonus die je op je AC krijgt. Wel is het vaak zo dat als jij cover hebt, je tegenstander dit ook versus jou heeft. Met afstandswapens zoals bogen is het makkelijker om een vorm van dekking te zoeken, waar je tegenstander geen profijt van heeft.
Als de cover groot genoeg is, biedt deze je tevens een bonus op reflex saves (tegen bijv. een fireball..)
Soms kan het belangrijk zijn om te weten of je de cover hebt geraakt in plaats van een total miss. Dit kan op de volgende manier worden vastgesteld: Als je het doelwit (tegenstander) mist doordat hij een bonus heeft van de cover, maar je had hem op zijn normale AC wel geraakt, dan raak je de cover.
Voorbeeld: Graahil de BlackOrc captain, zit in een benarde situatie. Hij ziet de PALADINS! Trefzeker het dorp inkomen om een eind te maken aan zijn razzia. In paniek grijpt hij een onschuldig dorpsmeisje en houdt haar als menselijk schild voor zich. Op de palissade van het dorp ziet Tariq de heilige ranger dit alles gebeuren. Hij legt een pijl aan en probeert de laffe orc neer te schieten.
De orc heeft een AC van 22; het dorpsmeisje geeft hem half cover (+4 AC), dus effectief heeft hij een AC van 26.
Tariq schiet en rolt een dramatische 3 op de dobbelsteen. Echter, al zijn bonussen (favoured enemy, dexterity, etc.) geven hem een bonus van +20 op de worp die hem een totaal van 23 opleveren!! Hiermee raakt hij de orc doordat deze het menselijk schild heeft (AC26), niet. Zonder menselijk schild had Tariq de orc echter wel geraakt (AC 22), dus raakt Tariq het dorpsmeisje vol in de borst. Oeps?
Als je een reachwapen (bijv. een speer) gebruikt, geeft een persoon die tussen jou en je doelwit staat, het doelwit cover (als persoon en doelwit dezelfde afmeting hebben is dit effectief halfcover). Als je met het reachwapen de persoon raakt die als cover dient, krijgt deze geen schade (je raakt de cover met de steel van je wapen)
Cover tabel:
Mate van cover |
Voorbeelden |
AC
bonus |
Reflex save
bonus |
Extra |
25% Kwart |
Een muurtje van 1 meter hoog (3ft) |
+2 |
+1 |
-/- |
50% Half |
Om een hoek staan of achter een boom; bij een open raam; achter een wezen van dezelfde grootte |
+4 |
+2 |
Geen att. of opportunity |
75% Driekwart |
Om een hoek of vanachter een boom gluren |
+7 |
+3 |
Geen att. of opportunity |
90% negentiende |
Achter een deur die op een kier staat; achter een arrow slit |
+10 |
+4 (save gemist half damage; save gehaald geen schade) |
Geen att. of opportunity |
100% Totaal |
Achter een solide muur |
-/- |
-/- |
-/- |
Als er twee of meer condities zijn die op deze wijze AC verhogen, telt alleen de hoogste bonus.
CONCEALMENT
Je hebt concealment als je niet of moeilijk door je tegenstander gezien kunt worden, ofwel wanneer jij je voor je tegenstander kunt verbergen. Je tegenstander weet niet precies waar je bent en omdat niets het opvangen van een klap of schot in de weg staat, verhoog je hier effectief jouw AC dus niet mee, maar wordt de kans dat je tegenstander je mist groter naarmate je beter verborgen bent.
Of concealment wel of niet effectief is, wordt bepaald door het zicht dat de tegenstander op jouw heeft. Zo kan een orc met darkvision bijv. helemaal geen last hebben van het feit dat jij je in de schaduw verborgen hebt.
Als een aanvaller iemand probeert te raken die concelament heeft, gooit hij naast zijn attackroll een d% om te kijken of hij wel of niet raakt (procentuele mis kans).
Voorbeeld:
Belros heeft zich verborgen onder een dicht bladerdek om zo een patrouille passerende orcs te ontwijken. Wanneer Bruhal langs de schuilplaats van Belros loopt, hoort hij iets in de struiken. Zonder een tweede maal na te denken stoot de orc zijn speer in de struiken!
Bruhal rolt op zijn aanval een totaal van 21. Meer dan de AC van Belros (AC20). Echter omdat Belros zich in dichte begroeiing heeft verstopt, is de kans 30% dat de orc alsnog mist. De procentuele worp levert 18% op; Bruhal heeft de Paladin niet kunnen raken omdat hij hem niet voldoende kon zien..
Hoe groot de miskans is, wordt in onderstaande tabel aangegeven:
Concealment tabel:
Concealment |
Voorbeelden |
Kans dat aanval mist |
25% Kwart |
Lichte mist; schemering of zwak maanlicht; lichte begroeiing |
10% |
50% Half |
Dichte mist 5ft( obscuring mist ); Blur spreuk |
20% |
75% Driekwart |
Dichte begroeiing |
30% |
90% negentiende |
Bijna complete duisternis (geen maanlicht) |
40% |
100% Totaal |
Invisibility spreuk ; aanvaller (ver)blind; totale duisternis; dichte mist 10ft |
50% en je moet de lokatie van het doelwit raden |
Als twee of meer condities zijn die de miskans beïnvloeden, telt alleen het hoogste percentage
Tot slot nog een tabel met zaken die een attack roll kunnen beïnvloeden:
Attack roll modifiers tabel :
Conditie |
Melee attack |
Ranged attack |
Aanvaller flankeert de verdediger (er staat een bondgenoot aan de andere kan van de verdediger |
+2 |
-/- |
Aanvaller staat op hogere grond |
+1 |
+0 |
Aanvaller ligt op de grond (prone) |
+4 |
** |
Aanvaller is invisible |
+2* |
+2* |
|
|
|
Verdediger zit of zit geknield |
+2 |
-2 |
Verdediger is stunned, cowering of uit balans |
+2* |
+2* |
Verdediger ligt op de grond (prone) |
+4 |
-4 |
Verdediger is aan het klimmen (kan geen schild gebruiken) |
+2* |
+2* |
Verdediger is surprised of flat footed |
+0* |
+0* |
Verdediger rent |
+0* |
-2* |
Verdediger is aan het grapplen (aanvaller niet) |
+0* |
+0*** |
Verdediger is gepinned |
+4* |
-4* |
Verdediger is hulpeloos (verdediger Dex wordt als 0 beschouwd, -5 penalty op AC) |
+4 |
+0 |
* De verdediger verliest zijn Dexterity bonus op AC
** Meeste afstandswapens kunnen niet gebruikt worden als de aanvaller op de grond ligt; een crossbow kan nog wel gebruikt worden
*** Roll random (d6) om te zien welk persoon je raakt. De verdediger verliest zijn Dexterity bonus op AC