Terug in Barovia besloten de avonturiers op zoek te gaan naar Yurik, de knight of the Raven. Aangezien niemand precies wist waar de knight zich bevond werd de jonge, onlangs aangestelde burgomeister, Ismark geraadpleegd. Helaas wist de stadsvader niet waar Yurik kon zijn. Echter, hij gaf aan dat er drie personen in Barovia opeens eenzelfde ziektebeeld vertoonden. Het ging om de waard, Mary Eudescu en Dildust Stolstoy. Archana aarzelde geen moment en zorgde er voor dat de zieken geisoleerd werden om een verdere uitbraak te voorkomen.
Devian en Deron deden een spoedonderzoek bij diverse zieken en kwamen al snel tot de conclusie dat het niet geheel duidelijk zou worden welke ziekte de inwoners van Barovia parten speelde. Devian dacht zelf nog even aan de beruchte zwarte pest, maar de symptomen kwamen niet geheel overeen. De priesters besloten de nacht te benutten om zelf aan te sterken, zodat zij de volgende ochtend met hulp van hun goden de zieken zouden genezen.
Terwijl Devian en Deron zich de volgende ochtend ontfermden over het genezen van de zieken ging Calahir verder op zoek naar Yurik. Helaas bleek de knight nergens te bekennen.
Archana en Gevyen Tallmer hadden zich inmiddels al geruime tijd over het pas gevonden Sunsword gebogen. Het Sunsword bleek niet echt een zwaard, want het handgevest ontbrak. Volgens Gevyen zou het item geactiveerd kunnen worden door 10.000 gp aan platina te offeren. Na het offer zou de pommel vanzelf verschijnen. Dit stelde de avonturiers voor een dillema, waar haal je zomaar 10.000 gp aan platina vandaan?
Uiteindelijk werd op advies van Ismark een bezoekje gebracht aan de lokale tempel. Marovin de priester hamerde, badend in het zweet, een aantal platen hout over het gat dat in de tempelvloer was geslagen. Terwijl Calahir en Archana met de priester de gewelven van de tempel nog eens onderzochten, namen Tempest en Rev de nobele taak op zich het gat in de vloer te dichten.
Terwijl Calahir het heidense laboratorium van de gekke priester Danovich onderzocht, vroeg Archana of de priester iets afwist van de lange stoet met spirits die zich richting Castle Ravenloft begaven.
Danovich legde uit dat dit fenomeen aan geruime tijd aan de gang was. Bij ‘een maan’ volgde er een processie richting het kasteel. Eenmaal bij het kasteel aangekomen klommen de spirits naar de allerhoogste toren om zichzelf vervolgens in de diepte te werpen.
Als blijkt dat Calahir niets van waarde heeft kunnen vinden (of liever gezegd, niets van platina) werd besloten om even groepsoverleg te houden. In de tavern waren ze het allemaal eens, de volgende ochtend zou er richting Castle Ravenloft getrokken worden. Echter, voor het zover waren er nog een aantal zaken die Calahir eerst duidelijk wilde hebben. Allereerst begaf hij zich richting de Merkin Tile (de winkel waar hij bij aankomst in Barovia met geen mogelijkheid naar binnen kwam, vanwege een groot uitgevallen uitsmijter die de weg versperde).
De Merkin Tile bleek de enige handelspost in de omgeving en na wat handelspraat probeerde Calahir Milos’ wand te verkopen tegen platina. De winkelier had op zich wel interesse, maar gaf vrijwel meteen aan dat hij niet zo snel aan platina kon komen. Geen deal dus.
Vevolgens ging de dief terug naar de tavern om aldaar de dienstdoende dochter van de waard heel vriendelijk te vragen of hij het dagboek van Milos in mocht zien. Na wat aandringen en(noodzakelijke) vleierijen van Rev’s kant werd het dagboek even in bruikleen gegeven. Het dagboek verhaalde hoe Milos drie en halve week geleden naar Barovia was gekomen en dat Barovia eigenlijk maar een tussenstop voor de magic-user was. Op de laatste pagina had Milos beschreven hoe hij was aangevallen door ondoden.
De volgende dag reden de avonturiers al vroeg in de ochtend richting Castle Ravenloft. Aldaar zouden de twee relics geactiveerd moeten worden. Om wellicht nog wat meer informatie in te winnen werd er een tussenstop gemaakt bij het zigeuner kamp van Madam Eva. Natuurlijk wilden de avonturiers weten of er een geheime ingang in Castle Ravenloft bestond, maar voor zover Madam Eva was de hoofdingang de enige ingang.
Calahir wilde graag de werking van Milos’ wand weten en werd doorverwezen naar een naburige tent. De tentbewoner bleek een doofstomme zigeuner te zijn. Voor slechts 700 gp werden de krachten van de wand ontsloten. Het bleek om een wand of Magic Missile te gaan, echter deze wand schoot telkens drie ballen kokend water! Het magische item zou geactiveerd worden door het codewoord Shem en er zouden nog ongeveer 50 charges op het item zitten. Calahir was tevreden, de doofstomme zigeuner ook… het had immers net 700 gp verdiend.
Het zigeunerkamp werd verlaten en de tocht naar Castle Ravenloft werd voortgezet. Eenmaal bij de burcht aangekomen raasde de groep over de houten ophaalbrug. Pardoes zakten Devian, Rev en Archana door de brug en terwijl zij zichzelf nog in veiligheid konden brengen door zich vast te klampen aan de houtresten, zagen ze hoe hun trouwe paarden al hinnikend in de afgrond rondom Castle Ravenloft verdwenen. Archana en de overige twee ‘brugzakkers’ klommen uit het gat stonden meer kwaad dan geschrokken voor het kasteel.
De toon was gezet en met een nimmer vertoonde diepgang vloekte Rev: “My kingdom for a horse” gaat dus ook niet meer! Let’s activate these items and kick some Barovian butt!” |